~

17 نوفمبر 2011

§¤~^~¤§¤~^~¤أنا أنسان ¤~^~¤§¤~^~¤§


تاهت فيه الكلمات واختنقت فيه العبارات
وعجز قلمى فى يدى عن الوصف والتعبير
وأحتار بين سطور كتاباتى
أنا انسان
ملئت الحيرة ورقى
وتاهت كلماتى بين سطورى
وجلست أسأل..... ماذا تفعل وأنت أنسان؟
تموت الاحاسيس والامانى أمام عينيك
وتلفظ حياتك أنفاسها الاخيرة أمام عينيك
وتكتشف القاتل هو اقرب الناس لك
تتعجب !وتصرخ.....أنا انسان



يحكموا عليك بالشنق والضياع و الموت حياً
وتكتشف الحاكم هو اقرب الناس لك
وتتعجب !وتصرخ...أنا أنسان
ظلموك واتهموك ورموك بأفظع الاتهامات




وتكتشف الظالم هو اقرب الناس لك
وتتعجب ! وتصرخ أنا أنسان؟
يدخلوا خناجر الغدر فى ظهرك
ويفقدوك ثقتك بنفسك وبمن حولك
وتكتشف الخائن أقرب الناس لك
وتتعجب!وتصرخ...أنا أنسان
يدمروك داخلياً ويقلعوا أزهارك الحمراء
ويبعثروا فى بساتين حياتك
وتكتشف المدمر اقرب الناس لك
تتعجب! وتصرخ أنا أنسان؟
علموك الكراهيه بعد الحب
والقسوه بعد الحنان
والغدر بعد الوفاء
وتكتشف المعلم هو اقرب الناس لك
وتتعجب ! وتصرخ ..أنا انسان
لن أستغرب ولن أتعجب مهما اكتشفت من أشياء
لان كل شىء جائز.... ممكن.... معقول
لكن
سأظل أصرخ .... أبكى....أنزف
واقول أنا أنسان








ليست هناك تعليقات: